Hefte 4 Kommunikasjon
All tjenesteyting innebærer kommunikasjon. Det handler om å bli kjent med både tjenestemottakere, pårørende og kollegaer. Vi deler meninger og opplevelser. Gjennom kommunikasjon avdekker, forstår og imøtekommer vi tjenestemottakernes behov. Det kan for eksempel være å gi informasjon, opplæring og veiledning. Det handler også om at du som tjenesteyter skal bidra til mestring og livsglede.
Etter å ha lest heftet er målet at du
- kan gjøre rede for betydningen av gode relasjoner og ditt eget ansvar for å etablere og opprettholde en god relasjon
- er bevisst på og tilpasser kommunikasjonen og kommunikasjonsformen din til personer du yter tjenester til
- kjenner til de vanligste formene for alternativ og supplerende kommunikasjon
- kan kjenne igjen, forstå og arbeide for å minske hindringer og barrierer i kommunikasjonen
- forstår betydningen av og kan bidra til god kommunikasjon
Kom i gang med ABC-opplæringen
Du må jobbe i helsetjenesten, for eksempel ved et sykehjem – i hjemmetjenestene
eller i bofelleskap
De fleste som tar ABC-opplæring, er
assistenter, sykepleiere, vernepleiere
eller helsefagarbeidere
Opplæringen krever ingen formell utdannelse