Ledelse i demensomsorgen
Det stilles store krav til deg som er mellomleder i demensomsorgen. Disse kravene kommer ofte fra flere kanter og med utgangspunkt i forskjellige interesser.
Godt lederskap styrkes av faglig dyktige og engasjerte ansatte. I dette heftet lærer du om hvordan du kan tilrettelegge for ansattes kompetanseheving, og hvordan du kan nyttiggjøre den nyervervede kompetansen deres i praksis.
Hensikten med heftet er å gi deg konkrete tips, verktøy og ideer som det er aktuelt å ta med inn i ditt daglige virke som leder.
I første del av heftet er det en kort introduksjon av demensomsorgen og aktuelle deler av helselovgivningen på dette området. Deretter presenteres tre sentrale ledelsesmetoder: personsentrert ledelse, kompetanseledelse og mangfoldsledelse. Dette er metoder som i praksis utfyller hverandre godt.
Etter at du har lest dette heftet, er målet at du
- har forståelse for grunnprinsippene i personsentrert ledelse, kompetanseledelse og mangfoldsledelse
- har kunnskap om helselovgivningens krav til ledelse og kvalitetsforbedring i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
Innhold i heftet
- Å være leder i demensomsorgen
- Helselovgivningens krav til ledelse og kvalitetsforbedring
- Personsentrert ledelse
- Kompetanseledelse
- Mangfoldsledelse
Du kan få tak i lederheftene i nettbutikken vår
Du kan også se informasjonsfilmen om lederheftene her
Kom i gang med ABC-opplæringen
Du må jobbe i helsetjenesten, for eksempel ved et sykehjem – i hjemmetjenestene
eller i bofelleskap
De fleste som tar ABC-opplæring, er
assistenter, sykepleiere, vernepleiere
eller helsefagarbeidere
Opplæringen krever ingen formell utdannelse